Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Jeden ze sposobów prowadzenia księgowości
Podatkowa księga przychodów i rozchodów to ewidencja księgowa, która ujmuje operacje gospodarcze w uproszczonej formie. Przeznaczona jest dla osób fizycznych, które wybrały zasady ogólne lub podatek liniowy jako formę opodatkowania przychodu. Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów dotyczy także spółek jawnych i cywilnych osób fizycznych i spółek partnerskich. Przychody netto spółek nie mogą przekroczyć 2 000 000 euro, a księguje się w niej głównie wszelkiego rodzaju przychody oraz wydatki.
Pomocne biuro księgowe
Niektórych podatników można zwolnić z prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Takie zwolnienie dotyczy okoliczności związanych z rozmiarem działalności oraz stanem zdrowia i wiekiem osoby prowadzącej działalności. Jeśli jednak nie potrafimy sami poradzić sobie z formalnościami, warto odwiedzić biuro księgowe.
Chociaż taka forma rachunkowości nie jest trudna w prowadzeniu, warto znaleźć sprawdzone biuro księgowe do pomocy. Szczególnie problematyczne w tej kwestii może okazać się księgowanie kosztów, które dokonuje się w szczególnych terminach. Usługi księgowe mogą również dobrze sprawdzić się, gdy trzeba zweryfikować rzetelność niewadliwość księgi.
Wymogi, jakie musi spełniać podatkowa księga przychodów i rozchodów
Ważnym aspektem, o którym trzeba pamiętać jest fakt, że podatkową księgę przychodów i rozchodów przechowuje się w siedzibie przedsiębiorstwa. Możliwe jest także aby znajdowała się w miejscu wykonywania działalności. Jednak, jeśli jej prowadzenie zlecono biuru rachunkowemu, wtedy taką księgę przechowuje biuro księgowe. Możliwe jest więc, że ma się przedsiębiorstwo w Gdańsku, a zleca prowadzenie ksiąg przez księgowość Poznań. W takiej sytuacji należy prowadzić i przechowywać ewidencje sprzedaży. Wyjątkiem od tego jest sytuacja, w której obroty są ewidencjonowane przy zastosowaniu kas fiskalnych. Podatkowa księga przychodów i rozchodów może być prowadzona wersji papierowej. Jednak nie jest to koniecznością, aktualnie można ją także przechowywać na nośnikach danych. Księgi w formie papierowej, jak i elektronicznej należy przechowywać przez 5 lat.